ODBICIE ETAPÓW ROZUMOWANIA

Profesor Tatarkiewicz w swej Historii filozofii (t. I—III Warszawa 1959) interpretował cogito, ergo sum jak część sylogizmu o niewypowiedzia­nej przesłance większej: „cokolwiek myśli, jest” — „ja myślę” i z tego wniosek: „a więc jestem”. Nie sądzę, żeby schemat takiego sylogizmu istotnie był odbiciem etapów rozumowania Kartezjusza. Przesłance więk­szej: „cokolwiek myśli, jest” ze stanowiska Kartezjusza brak byłoby pod­stawy. Wynikiem jakiego doświadczenia miałaby być ta teza? Niewzruszo- ność tezy cogito, ergo sum, tak jak ją pojmował Kartezjusz, ma bezpośrednie uzasadnienie w doświadczeniu wewnętrznym autora tych słów, wiąże się najściślej z subiektywnym przeżywaniem przez niego treści tego sądu, sformułowanego w formie pierwszej osoby.

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Witaj na moim serwisie! Jestem budowlańcem, na co dzień prowadzę malutką firmę budowlana w małym mieście na południu Polski. Pisanie to moja pasja, dlatego założyłem bloga o tematyce budownictwa, znajdziesz tutaj wiele artykułów dotyczących m.in wyboru odpowiednich materiałów budowlanych. Zapraszam do śledzenia mojego bloga!
Wszelkie prawa zastrzeżone (C)